Jesienna chandra – 5 sposobów jak sobie z nią radzić

Zaczynasz narzekać, czujesz rozdrażnienie i częściej sięgasz po słodycze? Może to jesienna chandra. Sprawdź jak sobie z nią radzić.

Jak tylko zaczyna się robić chłodniej pojawia się jesienna chandra. Symptomy odczuwasz zwykle na przełomie października i listopada. Niektórzy odczuwają już jej pierwsze objawy nawet we wrześniu. Zaczynasz narzekać, czujesz rozdrażnienie i częściej sięgasz po słodycze. Jak poradzić sobie z jesienną chandrą?

Jesienna chandra objawy

Wraz z nagłymi skokami temperatury w ciągu dnia pojawiają się pierwsze objawy. Rano zaczyna być naprawdę zimno a po południu wraca lato. Ci wrażliwsi cierpią też z powodu skoków ciśnienia. Niektórych boli głowa.

Pojawiają się pierwsze oznaki jesiennej chandry takie jak:

  • zmęczenie,
  • senność,
  • rozdrażnienie,
  • zniechęcenie
  • brak siły,

wzrost apetytu, szczególnie na słodkości. Takie objawy powinny być dla Ciebie sygnałem, że Twój organizm prosi o wsparcie. Na szczęście możesz użyć skutecznych sposobów na jesienną chandrę.

Zdrowa dieta – zacznij od tego

Jesienią częściej chce ci się zjeść coś słodkiego. Sięgasz wtedy po czekoladę i inne słodkie przekąski. Nic dziwnego, to przecież szybki sposób na poprawę nastroju i zastrzyk energii.

Pamiętaj jednak, że efekt zadowolenia będzie trwał naprawdę krótko. Niestety szybko pojawią się też nadprogramowe kilogramy. A to tylko pogorszy Twój nastrój. Nie chodzi o to, aby wszystkiego sobie odmawiać, ale zastępować czymś korzystniejszym.

Sięgnij po cukry złożone, które będą rozkładać się w twoim ciele o wiele dłużej. Przyrządź sobie pyszną kanapkę z pełnoziarnistego pieczywa, z dodatkiem ulubionego dżemu, powideł lub humusu z kiszonym ogórkiem.

Co jemy jesienią aby walczyć z chandrą?

Pomimo, że w sklepach możesz kupić świeżą sałatę, rzodkiewkę czy pomidory, postaw na kiszonki i przetwory ze słoika. Jeśli jesteś szczęściarzem i masz własne przetwory, które zrobiłeś latem to idealnie. Teraz możesz delektować się swojskimi powidłami, przecierem pomidorowym czy surówką z kapusty.

Własne produkty będą zdecydowanie lepszą propozycją niż sztucznie wyhodowane warzywa. Jeśli jednak nie masz takiej możliwości, to kanapka z lodową sałatą, pomidorem i rzodkiewką będzie lepszym rozwiązaniem niż batonik.

Orzechy to świetna alternatywa. Na rynku jest tyle propozycji orzechów, które możesz zjeść zamiast słodyczy. Nerkowce, włoskie, migdały a do tego suszone owoce czy rodzynki. Jeśli masz ochotę na słodką przekąskę postaw na chrupiące orzechy. Pamiętaj, aby były bez soli i tuczących otoczek.

Witaminy i suplementy

Zwiększ swoją dawkę dostarczanych witamin i minerałów. Jesienią powinieneś uzupełniać takie witaminy jak:

  • witamin z grupy B (ryby, ciemne pieczywo, zielone warzywa),
  • magnezu (orzechy, nasiona dyni i słonecznika)
  • witaminy D
  • kwasów omega-3 (tłuste ryby, orzechy włoskie).

Powyższe witaminy znajdziesz w typowych produktach lub możesz też wspomagać się suplementami zakupionymi w aptece. Witaminy poprawią pracę twojego układu nerwowego, dodadzą energii i pomogą walczyć ze stresem.

To czego powinieneś unikać w okresie jesieni to mocna kawa i herbata oraz alkohol. W zamian pij dużo wody, gdyż w chłodne dni dostarczasz jej organizmowi zdecydowanie za mało!

Zacznij ćwiczyć i jesienna chandra zniknie

Wychodź na dwór. Obojętnie czy będzie to spacer z psem, spacer po parku czy jazda na rowerze. Wysiłek fizyczny spowoduje, że Twój organizm wyprodukuje zwiększoną liczbę endorfin, które znane są jako hormony szczęścia.

Nie rezygnuj ze spaceru nawet podczas gorszej pogody. Możesz też ćwiczyć w domu lub chodzić do pobliskiej siłowni. Masz naprawdę wiele możliwości – wystarczy się zmobilizować. Jeśli masz z tym problem, znajdź kolegę, sąsiada, który będzie cię motywował do wyjścia.

Aktywność fizyczna to jeden z najlepszych sposobów na walkę z jesienną chandrą.

Dopadła cię jesienna chandra? Korzystaj ze słońca

Światło słoneczne reguluje prawie wszystkie procesy w twoim ciele. Nie muszę przekonywać cię o dobroczynnym wpływie światła na twój organizm. W okresie jesieni maksymalnie wykorzystuj światło, wystawiając Twarz do słońca.

Spadek ilości światła jest odpowiedzialny za niski poziom serotoniny i dopaminy. Zwykle przekłada się to na gorsze samopoczucie i odczuwanie zmęczenia. Jeśli więc nie chcesz czuć się źle, korzystaj ze słońca.

Staraj się pracować przy dziennym świetle. Jeśli spędzasz cały dzień w biurze, ustaw biurko tak aby znajdowało się blisko okna.

Jeśli zupełnie nie masz takiej możliwości pomyśl o fototerapii. Jesienią można skorzystać ze specjalnej lampy, która naśladuje naturalne światło słoneczne. Doświetlanie powinno pomóc w walce z jesienną chandrą.

Znajdź czas na to co lubisz

Jesień to świetna pora na znalezienie nowego hobby. Można też wreszcie znaleźć nieco czasu na ulubione zajęcia. Do dyspozycji masz długie wieczory i leniwe weekendy. Odkryj w sobie nową pasję lub przygotuj się do nadchodzących świąt. Możesz przygotować kartki świąteczne, zacząć wyszywać a może czas na nowe doświadczenia kulinarne. Znajdź w sobie ukrytą kreatywność i zacznij działać.

Zadbaj też o odpowiedni relaks. Wyjdź czasem do kina, poczytaj książkę czy umów się na spotkanie ze znajomymi. Ważne abyś oderwał się od ekranu telefonu, komputera czy telewizora. Elektronika utrudnia nam w odpoczynku. Jeśli patrzysz w ekran telefonu przed snem, twój mózg jeszcze długo będzie przetwarzać obrazy zanim zacznie właściwy odpoczynek.

Szczególnie cenne są kontakty z bliskimi. Przytulanie, ciepłe rozmowy, uśmiechy sprawią, że jesienna chandra pójdzie w zapomnienie. Pamiętaj, że dotyk uwalnia oksytocynę, która odpowiada za dobre samopoczucie. A więc przytulaj się jak najczęściej.

Zdrowy sen pomaga na jesienną chandrę

Szczególnie w okresie jesienno-zimowym zadbaj o jakość swojego snu. Jeśli będziesz przemęczony i niewyspany, tym bardziej nie będziesz miał na nic siły. Jak przygotować siebie i sypialnię przed snem?

  • Kładź się spać i wstawaj o regularnych porach – Twój organizm będzie zdecydowanie lepiej funkcjonował,
  • Wyłącz komputer, telewizor i odłóż telefon co najmniej 30 minut przed snem, dzięki temu twój mózg „przełączy” się w tryb odpoczynku,
  • Kolację zjedź najpóźniej 2 godziny przed snem, pamiętaj aby ten posiłek był lekki. Objadanie się na noc utrudni wypoczynek i sprawi, że rano będziesz głodny jak wilk, bo twój organizm całą noc walczył z wczorajszym posiłkiem.
  • Weź ciepłą kąpiel lub ciepły prysznic, który sprawi, że poczujesz się odprężony.
  • Przewietrz sypialnię i obniż temperaturę w pokoju gdzie śpisz. Spanie w nagrzanym, suchym pomieszczeniu sprawi, że wstaniesz opuchnięty i zmęczony.
  • Zadbajmy o odpowiednie zaciemnienie sypialni. Wpadające światło aut czy pobliskiej latarni będzie zakłócać spokojny sen. Wyposaż pokój w kotary lub rolety, które pomogą przyciemnić pokój.
  • Długość snu nie powinna być krótsza niż 6-7 godzin. Jeśli śpisz krócej twój organizm nie ma czasu na pełną regenerację.

Jesienna chandra czy może depresja?

Jeśli twoje samopoczucie się nie poprawia, pomimo powyższych działań trzeba udać się do lekarza. Długotrwałe złe samopoczucie, niska samoocena czy brak sił mogą być objawami depresji, z którą sam sobie nie poradzisz.

Depresja może dotknąć każdego z nas. Ważne aby dać sobie pomóc, bo nie leczona może mieć tragiczne skutki. Jeśli więc zauważysz u siebie lub bliskich niepokojące objawy, udaj się do lekarza, który pomoże zdiagnozować przyczynę i przepisze odpowiednie leki czy skieruje na terapię.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może Ci się także spodobać